Légiós
SaGa 2005.03.18. 17:08
...Elsőként egy mélyfekete lobogó emelkedett a látóhatár fölé, vasfakeretbe feszített éjszín brokát. Szélben csapkodó aranyrojtok hullámzó dicsfénye övezte, acél kosfej csillant olajos-sötéten a zászlórúd csúcsán. A lobogó közepén arany mezőben Krán hadijelvénye komorlott: körbe foglalt három sarlótőr.
Acélos akarat, rendíthetetlen hűség, gyakorlott kéz - a kráni légió pillérei.
Hosszan emelkedett az ég felé a rúd, mögötte fekete és vörös selymek úsztak a légben. Páncélba öltözött katonák tűntek fel, testüket olajban edzett, sötét acél fedte, arcuk előtt harci maszk: fémbe merevedett, szögletes arcvonások - mind más és más, ám egyöntetűen rémületes. Az iszonyat megelevenedett szobrai.
...A fémmaszkos légiósok elérték a térkaput; páncéljuk felszikrázott a napfényben, kerek pajzsukon megannyi apró napként tündökölt Krán hadijelvénye. Megtorpanás nélkül meneteltek át a Sóhajok Kertjébe, csizmáik nedves morzsalékká őrölték az emír virágait.
...A kráni légiósok alakzatot váltottak: elnyújtott ékben fejlődtek rajvonalba, szemközt a trónussal és a Fekete Skorpiókkal.
Dale Avery: A renegát
...A krániak, akiknek acélszürke - innen kivehetetlen címerrel díszített - lobogóit jómagam még életemben nem láttam, keményen küzdöttek, és furcsa stratégiájukkal alaposan feladták a leckét abasziszi falanx mintájára szervezett gyalogságunknak.
Taktikánk eddig abból állt, hogy az átlagos seregek gyalogságánál erősebb és szívósabb orkjaink falanxa megtörte a rohamozó ellenséget, majd ha erejük engedte, azokat lassan visszafelé kezdte szorítani. Ez volt a pillanat, amikor a szárnyakon addig gyér lovassághoz felsorakoztak a pihent veteránok, és elkezdték gyűrűbe fogni az ellenséges sereget. Eddig mindig bevált a módszer; lovagjaink - ellentétben az ynevi csaták megszokott arányaival, ahol a gyalogság volt a döntő erő - a talpasokkal megegyező létszámban vonultak fel...
A kráni légió alkalmazta stratégiát eleddig még sehol nem láttam. Úgy véltem, legyőzhetetlenségük mítoszához - fegyelmezettségükön és szervezettségükön túl - nagy mértékben hozzájárult az ellenfeleik számára ismeretlen, ezért különösképp hatékony taktika. Most volt "szerencsém" szembesülni a krániak lenyűgöző harci módszereinek egyikével.
...A krániak zseniális húzással fosztották meg falanxunkat támadó erejének javától: egységeiket nem állították fel a miénkkel szemben egy egyenes arcvonal mentén, hanem négyzet alakú csapattestekre osztották őket, s e négyszögforma alakulatokkal a sakktábla kockáiként rakták tele a harcmezőt...
...A hadvezetői géniusz mégsem ebben, hanem abban nyilvánult meg, hogy a veterán hadtestek hátul, az újoncok elöl álltak: ha orkjaink valahol dühödten előrenyomultak, a sarat nehezen álló újoncok egyszerűen behátráltak a mögöttük kétoldalt várakozó, két pihent veterán alakulat mögé, fehérorkjaink pedig szembe találták magukat a kipihent és nagyobb tapasztalatú egységekkel, melyek erőteljes ellentámadásaikkal komoly veszteségeket okoztak, és minduntalan visszavetették őket.
Nyilvánvalóvá vált, hogy a krániak szándéka folyamatosan felőrölni talpasaink erejét, miközben apránként nyomultak előre. A taktikai módszereiken túl, a légionáriusaik egy másik, nem kevésbé zseniális harcmodort is alkalmaztak, ami sok tréninget és nagy gyakorlatot sejtetett. A karddal és pajzzsal felszerelt egységek katonái pajzsaikkal nem magukat védték, hanem pajzsukat jobbra tartva mellettük álló társukat takarták - így csak a támadásra kellett koncentrálniuk, illetve arra, hogy ellentámadás esetén a társuk nyújtotta fedezékbe húzódjanak. Ez nagyfokú egymásra utaltságot jelentett, de olybá tűnt, a velünk küzdő alakulatok ebben is nagy rutint szereztek már...
Ray O'Sullivan: Sötét Térítő
A légiós egységek jól ismertek Dél-Ynev nagy részén, hiszen két komoly nagyhatalom is képez ki ilyen harcosokat. Ahogy Shadon, úgy Krán is előszeretettel veti be a komolyabb összecsapásokban ezeket az egységeket, melyeknek katonáiról számos legenda kering.
A harcmodoruk az összeszokott, nehéz vértezetű, gyalogos pusztító alakulatokon nyugszik, melynek minden tagja között erős kötelék kovácsolódott, a kiképzőknek hála. Bár egymagukban sem elveszett emberek a légiósok, de kétségtelenül csapatban, nagyobb létszám mellett képesek az igazi erejüket megmutatni. Ha egy jó parancsnok kezébe kerül egy légiós alakulat, akkor az szinte megállíthatatlan a csatamezőn.
Mindenképpen figyelemreméltó ezeknek a katonáknak a kitartása és emberfeletti tűrőképessége. Sokszor olyan tömegű felszereléssel vonulnak, hogy abba a legtöbb, hasonló alkatú és erejű személy belerokkanna. Megbízható, rettenthetetlen támaszai ennek a két hatalmas birodalomnak. Számtalan olyan ütközet és összecsapás győztes túlélői ők, melyek során sok más katona, lovag maradna alul mindazon förtelmekkel szemben, melyekkel nekik szembe kell szállniuk. Kránban nem ritka, hogy nem emberi ellenfelekkel, szörnyetegekkel vagy éppen némely ősi faj megregulázandó tagjával kell szembenézniük. Ám a helyzet Shadonban sem feltétlenül könnyebb, mivel itt a fekete rendek lovagjaival, a felvidék ősi rémeivel, máskor meg a Gorvikkal folytatott csatározások során, fejvadászokkal és gyilkos mágiával kell szembesülniük a légiósoknak.
Északon leginkább az aszisz falanxokat lehetne hozzájuk mérni a harcmodor tekintetében, ám azokkal ellentétben a légiósok nem a szálfegyverekre, hanem a kézifegyverekre lettek elsősorban kiképezve, noha az alapvető fogásokat sok egyéb fegyverrel is megtanulják. Mozgékonyabbak a falanxoknál, mert nem kell akkora alakzatokat fenntartaniuk, valamint jobban védettek, hála a páncélzatuknak és a formációk sokaságának. A tisztjeik a harc során szabad kezet kapnak a formációk és az útvonal tekintetében, a lényeg, hogy a feladatot teljesítsék. A jó megfigyelő képességüknek köszönhetően, ezek a tisztek képesek hamar észrevenni és kihasználni az ellenséges erők minden gyengeségét.
Noha a légiók létszáma eléggé változó, azért itt is vannak alapelvek, bár a nagyvilág előtt csupán a Shadoni légiók felépítése ismert. Így Shadonban, a legkisebb egységek, szakaszok, amik 50, jól kiképzett légióst számlálnak. Ennél kisebb létszámú egységet nem bocsátanak küzdelembe. A szakaszt egy őrmester vagy egy veterán vezeti. A következő lépcsőfok a század, amelyben 5 szakasz található, valamint minden századnak saját parancsnoka van, aki már tiszti rangot visel. Minden század rendelkezik saját felcserekkel, egy seborvossal, és lelki támaszként néhány szerzetes is a század részét képezi. A harmadik és egyben legnagyobb létszámú alakulataik az ezredek. Itt a vezetést már egy generális végzi, akit a király jelöl ki. Ez a generális a lehető legritkább esetben kerül ki a légiósok közül, inkább valamilyen hadvezetésben jártas nemes kapja meg e kitüntető címet. Az ezredek 5 teljes századból, valamint ha szükség van rá, akkor egy kisegítő századból állnak. Ez utóbbiak ostromokkor kapnak igazán szerepet, mivel ide árkászok, ostromgépkezelők és egyéb ostromokkor használatos fortélyokat ismerő szakemberek tartoznak. Ez utóbbi századot a mindenkori generálisnak kell az ezred rendelkezésére bocsátania.
A légiósok számtalan, mostanra már más hadserek által is átvett módszert dolgoztak ki. Az egyik ilyen jellemző módszerük, hogy ha valahol megállnak, és tábort vernek, akkor ott rövid idő alatt, egy szabályos kis erődítményt alkotnak a környezetükben fellelhető anyagok felhasználásával. Így egy nagyobb alakulat nyomában járva kisebb erődítményekre bukkanhat az utazó. Nem egy ilyen nagyobb erődítmény köré alakult ki végül egy-egy kisebb település, melyekre nem egy példa található Shadon és Krán külső területein. A másik kedvelt és gyakorta bevetett taktikájukat, az eltol csapattestek általi harcérintkezési felületek megnövelését, mára számtalan gyalogos hadvezér alkalmazza, hiszen így a több, kisebb egységre osztott csapataikkal egyszerre több ellenfelet tudnak támadni, bekeríteni és felmorzsolni.
A légiósok legkiemelkedőbb tette a Hetedkorban azonban kétségtelenül akkor történt, mikor Shadonból elindulva a király generálisai a légióikat hihetetlen sebességgel vitték Pyarron megsegítésére. Ezek a légiósok később saját várost alapítottak és ma már nem Shadon királyának tartoznak hűséggel, hanem Pyarront védik, saját erődítményeikből, a nomádok, és más betolakodók jelentette veszedelmektől. Igaz ezeket a katonákat egyetlen légiós sem tartja már igazi légiósként számon...
A légiósokból nagyon ritkán válik kalandozó, mivel a társait, a valódi közösségét nem szereti feladni egyikük sem. A kiképzés évei alatt szorosabb kötelék formálódik a légiósok között bármely barátságnál. Szinte testvérekként tekintenek egymásra, és ez igencsak nehézzé teszi számukra az elválást. Igaz, Shadon olykor zsoldosként bérbe adhatja némely szakaszát, esetleg századát, bár ez utóbbi felettébb ritka, így egy ilyen kiküldetés alatt elképzelhető, hogy felébred egy légiósban az ismeretlen tájak iránti kíváncsiság, de ezt idővel elnyomja az a hiányérzet, amit a társai jelentette közösség feladása okozott neki. Így valószínűleg visszatér a légióhoz, hogy tapasztalatait és tudását átadva, tovább növelje a társai küzdelemben való ismereteit.
A kaszt jellemzői
Szint |
TÉ |
Szívósság |
Gyorsaság |
Tudat |
Kaszt-képességek |
1 |
+1 |
+2 |
+1 |
+1 |
Kitartás - Alapfok, Páros harc |
2 |
+2 |
+3 |
+2 |
+2 |
Fegyverforgatás - Alapfok, Harci formáció I. |
3 |
+3 |
+3 |
+2 |
+2 |
Fegyverforgatás - Mesterfok |
4 |
+4 |
+4 |
+2 |
+2 |
Terhelhetőség I. |
5 |
+5 |
+4 |
+3 |
+3 |
Rettenthetetlen |
6 |
+6 |
+5 |
+3 |
+3 |
Képzett roham |
7 |
+7 |
+5 |
+4 |
+4 |
Nehézvért-viselet - Mesterfok |
8 |
+8 |
+6 |
+4 |
+4 |
Nehézvértes életmód I. |
9 |
+9 |
+6 |
+4 |
+4 |
Terhelhetőség II. |
10 |
+10 |
+7 |
+5 |
+5 |
Fegyverforgató életmód |
11 |
+11 |
+7 |
+5 |
+5 |
|
12 |
+12 |
+8 |
+6 |
+6 |
Rettegés, Nehézvértes életmód II. |
13 |
+13 |
+8 |
+6 |
+6 |
|
14 |
+14 |
+9 |
+6 |
+6 |
Harci formáció II. |
15 |
+15 |
+9 |
+7 |
+7 |
Képesség |
16 |
+16 |
+10 |
+7 |
+7 |
Gyenge pont |
17 |
+17 |
+10 |
+8 |
+8 |
Képesség |
18 |
+18 |
+11 |
+8 |
+8 |
Fegyverforgató életmód |
19 |
+19 |
+11 |
+8 |
+8 |
Képesség |
20 |
+20 |
+12 |
+9 |
+9 |
Csapatok irányítása |
Életerő és fájdalomtűrés
A légiósok életereje és fájdalomtűrése is magas. A küzdelem és a fegyveres harc hozzátartozik a kaszt tagjainak mindennapjaihoz, a megpróbáltatások és erőpróbák pedig megedzik testüket.
Jellemzők
A légiósok kimagaslóan szívósak, ám gyorsaság terén nem érnek fel a többi harcossal, köszönhetően a harcmodoruknak és a semmit sem elkapkodó életstílusuknak. Tudatukat a felkészítésük során jelentősen megerősítik, mivel sokszor lesznek kénytelenek szembenézni olyan veszedelmekkel, amelyek az egyszerű harcosokat könnyedén megtörhetnék, így ezen a téren viszont felülmúlják az egyszerű harcosokat.
Harcértékek
Ezen a téren kiemelkedően teljesítenek, akárcsak a többi harcos. Kiképzésük viszont sokkal kötöttebb, így nem élvezik azt a változatosságot és szabadságot a fejlődésük során, ami a többi harcos sajátja.
Harcmodor
A légiósok elsődleges fegyverzetében helyet kap a mellvért vagy félvért, a közepes pajzs és a légiós testalkatának, erejének megfelelő kézifegyver. Ez a legtöbb esetben valamilyen kard, ám főként Shadonban gyakori a buzogányok használata is. Gyakran használnak ezek mellett hajítófegyverként dárdákat, amiket a hátsó sorokban menetelő katonák szórnak az ellenfélre. A harcban lassan, de biztosan nyomulnak a célpontjuk felé, út közben felszámolva minden ellenállást.
Képzettségek
Akárcsak a harcosok esetében, úgy a légiósoknál is a harctéri tudomány fejlesztése köti le a katonák szabadidejének jelentős részét. Világi felfogású emberek, akik elsősorban a minél hatékonyabb küzdelem és túlélő tudományuk fejlesztésében jeleskednek.
Követelmények
Alap TÉ: +2
Faj: - Jellemző: Szívósság +2
Képzettségek: Futás 4+, Megfélemlítés 4+, Túlélés 4+.
Képességek: Edzettség, Fegyverforgatás - Alapfok (hosszú pengék vagy zúzófegyverek), Könnyűvért-viselet, Nehézvért-viselet - Alapfok, Pajzshasználat - Alapfok.
Elsődleges képzettségek: Futás, Gyógyítás, Ismeret - Fegyverek, Ismeret - Hadászat, Mászás, Megfélemlítés, Mesterség - választott, Szakma, Túlélés, Ugrás, Úszás.
Kp/szint: 4 + Intelligencia módosító
Fp dobás/szint: d10 + Állóképesség módosító
Kaszt-képességek
Kitartás - Alapfok: A légiós megkapja az azonos nevű képességet, ha teljesíti annak követelményeit.
Páros harc: A légiós megkapja az azonos nevű képességet, ha teljesíti annak feltételeit.
Fegyverforgatás - Mesterfok: A légiós a kézifegyverének forgatásában immáron olyan rutinra tett szert, hogy megkapja az azonos nevű képességet a választott közelharci fegyverére.
Fegyverforgatás - Alapfok: A légiós elsajátíthatja egy újabb közelharci fegyvercsoport harcbéli alkalmazását, avagy megtanulhatja a hajítófegyverek forgatásának művészetét. A játékos megkapja egy közelharci fegyvercsoportra vagy a hajítófegyverekre az azonos nevű képességet.
Harci formáció I.: A légiósokat az összeszokott, nagyobb csapatban történő harcra képezik ki, így ha egy nagyobb, minimum 15 fős csapat részeiként, alakzatot felvéve küzdenek, akkor az alakzatban harcolókat +2 morál típusú módosító illeti meg a Védő Értékük és a Támadó Értékük esetében. Továbbá az alakzatban küzdőket nem lehetséges közrefogni, így a közrefogás adta előnyök nem érvényesíthetőek ellenük.
Terhelhetőség I.: A légiós katonák külön kiképzésben részesülnek a helyes mértékű súlyelosztás megtanulása érdekében, így amikor a légiósok megterhelését számítjuk ki, akkor úgy kell tekinteni, mint ha a légiós ereje a valóságosnál +2-vel nagyobb lenne. Ez vonatkozik a megterhelés minden változatára.
Rettenthetetlen: Amikor a légiós egy nagyobb csapat (minimum 15 fő) részeként küzd, akkor szinte lehetetlen őt eltéríteni a céljától. Minden tevékenység, legyen az mágia, képzettség használata, vagy képességhasználat, amely megpróbálja megfélemlíteni, elirányítani, félrevezetni harc közben a légióst, nehezebben fog érvényesülni. Minden ilyen hatás ellen a légiós hozzáadhatja a légiós kaszt-szintjeinek a felét az ellenállásához vagy képzettségpróbáihoz, hogy a hatás alól mentesülhessen. Ha magányosan küzd, akkor is érvényesülnek a kiképzése során belénevelt elvek, ám ekkor csak minden 5. légiós kaszt-szintje után kap +1 módosítót az ellenállásaira.
Képzett roham: A légiós katona a küzdelemben ezután hatékonyabban képes alkalmazni a roham taktikát. A karakter megkapja az azonos nevű képességet, még akkor is, ha nem teljesíti annak feltételeit.
Nehézvért-viselet - Mesterfok: A légiós megkapja az azonos nevű képességet.
Nehézvértes életmód I.: A légiósok megszokták a nehéz és megterhelő vértezetüket, így a továbbiakban, ha a megszokott vértjüket viselik, annak +1-gyel javul az MGT értéke, valamint +1 ponttal az Ügyesség módosítója.
Terhelhetőség II.: A légiós annyira megedződött mostanra, hogy a megterhelés kiszámításánál az Erejéhez +4 módosítót kap. Ez a képesség a Terhelhetőség I. nevű képességet felváltja, így nem adódik össze a hatásuk.
Fegyverforgató életmód: A képesség birtokában a légiós kiválaszthatja egyik fizikai tulajdonságát (Erő, Ügyesség, Állóképesség), melyet 1 ponttal növelhet. Mikor második alkalommal is megkapja ezt a képességet, akkor akár ugyanazon tulajdonságát, vagy akár egy másik fizikai tulajdonságát is növelheti 1 ponttal.
Képesség: A karakter választhat egy képességet, melynek teljesíti a feltételeit.
Rettegés: Ezt a képességét a légiós a roham taktika részeként alkalmazhatja. Az előretörő légiós a Megfélemlítés képzettségét használva megpróbálja megtörni a célpontját, félelmet keltve benne. A képzettségpróba során túl kell dobnia a célpont alap, pajzsok nélküli Asztrális Ellenállását. A dobás mértékétől függően a célpont a félelem hatása alá kerül. Ha a dobás csak meghaladta a célpont ellenállását, akkor az áldozat megrendültnek számít. Ha 10 ponttal túldobta az ellenállást, akkor a célpont rémültnek számít. 15 ponttal való túldobás esetén az áldozat pánikba esettnek számít, míg 20 vagy nagyobb értékű túldobás esetén a célpont félelemtől dermedtnek számít. A hatás időtartama annyi kör, amennyi a légiós Karizma módosítója +1. A képesség minden rohamkor alkalmazható, de egyszerre csak egyetlen ellenfél ellen.
Nehézvértes életmód II.: A képesség egy fejlettebb változata az elődjének. A módosítók immáron 2-vel jobbak. Így az MGT +2-vel javul, míg az Ügyesség módosító +2 ponttal emelkedik. Csak arra a vértezettípusra (konkrétra, mint például mellvért vagy pikkelyvért) kapja meg a légiós, amit a legtöbbet viselt. Megteheti azt is a légiós, hogy megnevez egy másik, gyakorta használt vértezettípust, így akkor arra is megkapja a képesség első szintjében ismertetett módosítókat, ám ekkor a már módosított értékű vértezetének értékei nem javulnak tovább.
Harci formáció II.: Mire a légiós eléri ezt a szintet, képessé válik arra, hogy lényegesen kisebb csapatok részeként is érvényesíthesse a formációk adta lehetőségeit. A képesség birtokában a minimális létszámot megkövetelő képességek (Harci formáció I., Rettenthetetlen) létszám minimuma lecsökken, méghozzá annyi fővel kevesebbre (de minimum 2 főre szükség van), amennyi a légiós kaszt-szintjeinek a fele. Ha az eredeti létszámú vagy nagyobb csapatban küzd, úgy a képesség első szintje által nyújtott módosítók megduplázódnak.
Gyenge pont: A légiós tisztek egyik különleges képessége ez, amellyel a megfigyelt célpont alakulat elpusztítását könnyíthetik meg. A képesség birtokában a karakter egy Ismeret- Hadászat próbát tehet (egy teljes-körös cselekedet keretében) a kiszemelt csoportosulás/alakzat vezetőjének Ismeret - Hadvezetés képzettsége ellen. Ha ez sikeres, akkor a megfigyelt alakulat ellen a karakter saját társaival egyetemben +2 különleges módosítót kap a Támadó és Védő Értékére, továbbá a sebzése is +2 ponttal emelkedik. A képesség az összecsapás első körének végéig tart. A további körökben már nem érvényesek a módosítók.
Csapatok irányítása: Mire a légiós tisztek elérik ezt a szintet, már olyan kitűnően értenek a hadvezetés legkisebb trükkjeihez is, hogy jelentős előnyöket képesek biztosítani az egységeiknek. Az alárendelt csapatok valósággal istenítik az ilyen tapasztalattal rendelkező vezetőiket. Amennyiben a karakter harc közben egy teljes-körös cselekedetét arra szánja, hogy a csata állása alapján parancsokat adjon alárendeltjeinek, úgy jelentősen befolyásolhatja annak kimenetelét. A parancsok következtében az alárendelt katonák és a karakter szövetségesei az elkövetkezendő körökben sokkal hatékonyabban küzdenek a tiszt utasításainak és buzdításának következtében. A karakter kaszt-szintjeinek felével megegyező számú körön keresztül a karakter szövetségesei és mindazon alárendeltjei, akik hallótávolságon belül vannak, +2 morál típusú módosítót kapnak támadásaikra, valamint sokkal biztosabban és eredményesebben mozognak a csatamezőn, minek következtében az időtartam végéig az alapsebességük 2 ponttal növekszik.
Konvertálta és írta: SaGa
|